Internetbokhandlarna som förlag?

När vi startade Kalla Kulor Förlag, sa vi att vi nog skulle få vara i förlagsbranschen fram till dess ICA, Coop och några till – Statoil, var det förresten – startade bokförlag i kraft av sin enastående distribution. Vi är kvar, och i stället för att starta förlag, har de här detaljhandelsgiganterna börja tjäna (som förlagets vän Freddy Gusto brukar säga) ”knarkmarginaler” på pocketböcker. För ett par år sedan bytte vi därför signatur på vår undergångslitania och sa att vi skulle klara oss tills AdLibris blir förlag. Nu verkar det som att AdLibris går motsatt väg och hjälper mindre förlag att nå ut i stället. Men förlagan, Amazon gör det vi inte gillar. Eller gillar vi det? Att plocka fram glömda böcker som förtjänar mer uppmärksamhet är ju vällovligt och egentligen helt riktigt. Men potentialen i att man tar klivet över till förlagssektorn….skrämmer. Vi återkommer i ärendet, helt enkelt.

Annonser

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Internetbokhandlarna som förlag?

  1. Henrik Lundin

    Det mest intressanta i deras erbjudande är snarast möjligheten att direkt administrera sina titlar hos dem – då kanske man skulle kunna få upp omslagsbilder på ett fungerande sätt.
    20% rabatt är dock svårt att ha råd att ge dem när detta överskrider ens marginaler. Att man inte har större marginaler är helt enkelt för att boken ska få ett ok pris även i liten upplaga.

  2. kallakulor

    Antar att du skriver om AdLibris. Vad är ett ”ok” pris? Jag tror att det är farligt att börja med priset i utgivningsfrågan. Om vi inte kan förklara varför vissa böcker skall vara dyrare än andra, är vi snart utrotade. Allt kan inte säljas för 139:- på pall på Konsum på Nytorgsgatan. Om inte din bok skiljer sig från de som kan säljas brett och billigt, varför ge ut den?

  3. Henrik Lundin

    Jag pressar priser så hårt jag kan för att det ska bli lättare för läsarna att konsumera verken. När man satsar på kvalitet i upplagor om hundratal hamnar priset dock ändå ganska högt.
    Självklart skiljer sig böckerna från dussinlitteraturen, men utan en rejäl marknadsföringsapparat räcker inte detta så långt.
    Missförstå mig rätt; AdLibris är den bokhandel som verkar göra mest rätt i dagens Sverige (deras erbjudande passar dock inte oss) – till skillnad från Akademibokhandeln på andra sidan skalan. Mindre/sämre sortiment är inte rätt väg att gå när alla idag vill kunna ta del av vad som helst när som helst.

    Jag kan verka bittrare än jag är.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s