Inledningar till böcker

Den roliga deckarförfattarkurseleven Monica skriver idag i sin blogg om krav på inledningskapitel i spänningsromaner.  Måste det vara JamesBondinledning? Måste man fånga redaktören/läsaren inom 30 sidor?

Kalla Kulors svar på frågan är två.

Ja! Man måste fånga läsaren i inledningen av boken. Inledningen av spänningsromanen innebär ett kontrakt med läsaren: detta är vad du kan vänta dig. Och om jag inte som läsare kan vänta mig någonting fantastiskt/intressant/tankeväckande, ja, då struntar jag naturligtvis i boken.

Men innebär det här att det måste vara en James Bondinledning med hangarfartyg som sprängs, blondiner som hängs upp och ned i en brinnande tall och lava som hotar den gulliga hundfamiljen i båthuset?

Nix. Det finns många sätt att inleda en bok utan bomber.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Inledningar till böcker

  1. Liz

    Detta inlägg får mej att tänka på då jag på jobbet hittade två olika böcker vars beskrivning var ”Utspelar sej i en sömning småstad”.

    Jag funderar på det fortfarande. Alltså, man ska vara nyskapande, speciell, eget språk, hitta sin inre röst och bla bla bla och ändå är det så många som skriver med samma röst.

    Men det gör ingenting. Låt dom. Jag låter ändå så illa.

    Jag tappade tråden…hmmm…

Kommentera

