Förlaget under attack!

Vi vet. Vi skulle mycket väl kunna skriva en bok eller tolv om PR-arbete. Och en av de första reglerna för detta PR-arbete är förstås att man bara skall ta upp ämnen i sin klogg som reflekterar positivt på sig själv. Typ.

Men nu vill det sig inte bättre än att vår ärlighet och uppriktighet när det gäller följebreven till förlag har misstolkats och skapat en irritation som till sist gav utslag på vår känsliga bloggbävningsmätare.

Det rör sig om det här inlägget med kommentarer till. Självklart står det i varje författares fulla rätt att använda formuleringar som ”men det andra är bara sinnesslött trams och dessutom brottsligt respektlöst” om våra urvalsprinciper men det är ju synd när bloggaren själv har varit sinnesslött tramsig och dessutom brottsligt respektlös mot oss.

Därför förklarar vi oss nu än en gång så att följebrevsfrågan och författarens privatlivsfråga blir riktigt tydligt belyst i denna Klogg.

1. Vad är viktigast i Kalla Kulors urval? Manus eller författarens privatliv/tuttstorlek/penislängd?

– Manuset, naturligtvis.

2. Vad är då syftet med att upplysa om vikten av ett bra följebrev?

– Vi är ett litet förlag som i mycket hög utsträckning är ute efter att skapa positiv energi. Vi väljer inte självklart ut ett projekt bara därför att det är lönsamt. Däremot kan vi köra ett projekt som garanterat kommer att vara olönsamt bara därför att det är kul. Lönsamma projekt tillsammans med roliga människor är självfallet den ideala kombinationen. Vi har genomfört något enstaka olönsamt projekt med en otrevlig författare och det blev inte bra för någon av oss.

När det gäller litterär kvalitet, fungerar vi på samma sätt. Vi väljer inte ut ett projekt enkom därför att det är litterärt enastående.

Därför har vi beslutat oss för att vara tydliga med vad vi söker på denna hemsida. Vi vill verkligen – för att spara oss och presumtiva författare tid och energi – veta inte bara vilket manus vi skall bedöma utan också vilken författare vi har möjlighet att rekrytera som partner i framtida litterära projekt. Vi vill veta om författaren kan sälja sig själv genom att skapa intresse för sig och sitt manus i följebrevet, vi vill veta att författaren förstår vilken roll han eller hon är intresserad av att spela i samband med lansering och marknadsföring, etc och att författaren dessutom kan förklara den rollen tydligt för oss. Vi vill ha så mycket information som möjligt innan vi ….om manuset är tillräckligt bra och författaren verkar klara detta första urval rimligt väl (så snorkiga är vi ju inte att vi sätter kraven för följebrev på en omöjlig nivå) träffar vederbörande. Om allt går väl skall vi dras med varandra i 5-10 år, kanske längre framöver. Kan det vara negativt att vilja bedöma såväl författare som manus då? Skulle inte tro det.

3. Om jag som författare inte gillar att lämna ut mig på det här viset, då? Jag kanske lämnar ut mig tillräckligt med mitt manus?

1. Testa oss. Förklara hur du tänker i följebrevet. Men strunta inte i våra anvisningar. (se vidare: att brista brottsligt i respekten för andra)

4. Om vi träffas och jag inte gillar er sådär jättemycket, hur gör vi då, då?

Busenkelt! Jobba med någon annan! Att bli författare handlar inte om att till varje pris få en bok publicerad. Att vara författare är en livstidsroll som du i ideala fall mejslar ut tillsammans med din förläggare i ett givande och tagande utbyte.  Om du satsar på oss trots att maggropen inte vill det, bara för att vi åtar oss att finansiera ditt första verk kommer allt att sluta i ett hav av elände. 

 

5. Vore det inte enklare att hyckla som många andra förlag och låtsas bara bedöma den litterära prestationen?

Jo, verkligen. Men livet är nu inte enkelt. Dock är det varje människas eget ansvara att se till att trivas på sitt sätt.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Förlaget under attack!

  1. Liz

    Jag skulle vilja bikta mej, okay?
    Jag tycker ni gör helt rätt i att säga hur ni vill ha saker och ting. Förstår inte problemet i det.

    Jag kommer för första gången att mottaga en refusering rakryggad tack vare att jag har kunnat vara jag.

    Nä, men det var väl det jag ville ha sagt. Idag.

  2. Anna

    Nu kanske jag är dum i huvudet då, men jag tycker det känns bra med att ni bryr er om HELHETEN. Och jag har inte en sekund tvivlat på att manuset är det viktigaste, bara tänkt att ni ser mer än så. Herre gud, för att kunna arbeta ihop är väl era ”krav” rimlig? Så, jag tycker ni gör helt rätt.

Kommentera

